Jeg befinner meg nå på fjellet, på setra ved Røros, på høstens store begivenhet; rypejakt. Naturen har tatt på seg de vakreste farger og viser seg av og til fra sin beste side. Men selv om vinden røsker i deg og regnet plutselig styrter ned, er det godt å kjenne på det å leve. Rypene lever sitt eget liv, vi vet at de er her, men de er ikke lette å få has på. Men turen og spenningen er det viktigste.

Toril høyt til fjells
Deilig landskap
Snart kommer uværet.

Når jeg er her på denne tiden av året, blir det ikke noe særlig tid til å male, men jeg tenker på det, suger inn farger og former fra naturen, for å ta det frem igjen når jeg igjen er i atelieret. Men jeg har alltid en skissebok med meg for å holde tegnehånden ved like.

Rett før vi reiste hit, var jeg en tur i Nasjonalgalleriet. Det kan anbefales. Det er flott å kunne studere de gamle mesterne og se hvordan de har brukt komposisjon og farger. Design and value. Som jeg skrev om i det første innlegget mitt, er det blant annet viktig å få blikket til betrakteren til å flytte seg rundt i et bilde. Det at formene er forskjellige i størrelse bidrar til det. Differences.

Et maleri av Anna Eva Bergmann (Komposisjon, 1951) er et godt eksempel på disse prinsippene, for ikke å snakke om et av Pablo Picassos malerier, Nature mort, 1927. Figurativt, men likevel abstrakt.

Komposisjon, Anna Eva Bergman
Nature mort, Pablo Picasso

Andrew Wyeth er en amerikansk kunstner som jeg har stor sans for. (1917 – 2009). Han arbeidet både med maleri og med akvarell og regnes for en av de viktigste naturalistiske, amerikanske kunstnerne. Felles for hans bilder er en form for stillhet og dramatikk på en gang. Han var opptatt av landskapet, hverdagslivet og menneskene rundt ham.

Nedenfor er ett av hans arbeider, et vakkert portrett, Albert’s Son. Hva er spesielt ved dette bildet? Det neste bildet har noe av det

Albert's Son, Andrew Wyeth
Natt i Saint-Cloud, Edvard Munch

Jeg synes det er flott å kunne se på mestrene og lære av dem. For eksempel; hvordan maler man hender, øyne, hår, eller lignende. Eller grønnfarger i et landskap. Det er aldri bare grønt, det er så mange nyanser. Ta med deg mobilen og ta nærbilder av det du vil lære og studere nærmere. Og maler du ikke, er det like viktig å la seg inspirere, og bli henført av det kunstnerne har formidlet.

 

Art2Life Academy

Etter å ha gjennomført Art2Life-programmet, er jeg nå medlem av Art2Life Academy. Jeg synes det er helt supert. Det er fortsatt digitalt, og proppfullt av inspirasjon, videoer og oppgaver. Mulighet for korrigering av bilder, et lite samfunn hvor du kan dele erfaringer, spørre om hjelp med bilder, det er intervjuer med kunstnere, tips og nyhetsbrev for å nevne noe. Det skjer noe hver uke. Nå har jeg, som nevnt i forrige innlegg, sendt inn et bilde til en konkurranse om å delta på en internasjonal internettutstilling. Det skal juryeres av en kurator, og resultatene foreligger 7. oktober. Det blir spennende. Mange flotte premier; både cash og kunstnerartikler.

Røros Kunstformidling

Sist jeg var på Røros, var jeg innom Røros Kunstformidling i Kjerkgata, og spurte om de ville formidle min kunst. Svaret var ja, og nå er jeg representert der med et par malerier og noe grafikk. Det er jeg glad for. Da får jeg vist andre sider ved meg selv,  på Røros, ikke bare Rørosbilder.

Her er maleriene som nå er på Røros.

 

 

Blues in the night, akryl på lerret
Peace of mind, akryl på lerret

Til uken er jeg tilbake i Tigerstaden. Da gleder jeg meg til å ta fatt på høstens malekurs, og jeg kan kaste meg over nye maleprosjekter.

Når var du sist i Nasjonalgalleriet? Jeg ønsker deg en god helg!